Elektrische fiets kiezen
Spread the love

Een elektrische fiets kiezen die het best bij je past, is lang niet zo makkelijk dan het op het eerste gezicht lijkt. Het is een belangrijke investering waar je best goed over nadenkt voor je definitief beslist. Elektrische fietsen of E- bikes zijn populair en hun aanbod verrassend groot. Ze zijn er in vele soorten, maten, materialen, uitvoeringen en (trendy) kleuren. Hun prijskaartjes zijn navenant. Je hebt al een elektrische fiets voor minder dan 1000 euro. Voor het neusje van de zalm betaal je al vlug zeven keer zo veel. Je hebt dan wel kwaliteit in handen. Wat verlang je van je elektrische fiets? Het antwoord is belangrijk voor een elektrische fiets kiezen die het best bij je past.

Kortom, op wat moet je letten bij de aankoop van een elektrische fiets?

Voor je zoektocht naar een elektrische fiets die het best bij je past, maak je best duidelijk waarvoor je deze E- bike vooral zult gebruiken. Stel vooraf ook je beschikbare budget vast. Dat maakt kiezen al heel wat makkelijker. Ga je die elektrische fiets gebruiken voor je woon-werkverkeer of voor er af en toe een ritje in de regio mee te maken? Kies je een klassiek model of gaat je voorkeur uit naar een sportieve elektrische fiets voor lange afstanden en alle terreinen? Ga je er boodschappen mee doen en of je kids mee naar school brengen? Het gebruik van je E- bike bepaalt in belangrijke mate je uiteindelijke keuze.

Kies de elektrische fiets die het best bij je past.

Een elektrische fiets met de juiste motor

De motor en de accu zijn belangrijk onderdeel van je elektrische fiets. Niet alleen de sterkte maar zeker de plaats van de motor is belangrijk. Die kan in het voorwiel, het achterwiel of op de trapas zitten. In dit laatste geval spreken we dan van een E- bike met middenmotor. Het vermogen van de motor is dan weer belangrijk voor zijn prestaties. Bij een gewone elektrische fiets met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur bedraagt het wettelijk maximum vermogen van de motor 250 Watt.

Een elektrische fiets kiezen met voorwielmotor

Hier werd de motor in het voorwiel van je E- bike gemonteerd. Hij trekt letterlijk de fiets vooruit. Elektrische fietsen met voorwielmotor sturen minder handig. Een belangrijk voordeel is zijn lage instap en zijn budgetvriendelijke prijs.  Een elektrische fiets met voorwielmotor beschikt vaak over een kettingkast wat bij vele andere uitvoeringen niet mogelijk is.

Een elektrische fiets kiezen met middenmotor

Bij een E- bike met middenmotor Hier is de motor op de trapas gemonteerd. Het zwaartepunt van dit soort elektrische fietsen ligt centraler en lager wat de stabiliteit ten goede komt. De middenmotor geeft het natuurlijkste gevoel van fietsen. Hij maakt het gebruik van alle soorten versnellingen mogelijk. Een middenmotor is wel luidruchtiger, maar de recentste uitvoeringen hebben daar veel minder last van en werken geruislozer.

Kies de elektrische fiets met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Een elektrische fiets kiezen achterwielmotor

Zorgt voor een rijgevoel. De meeste kracht van de motor situeert zich op het achterwiel. De achterwielmotor is het geruisloost. Dit soort motor maakt het onderhoud en eventuele herstellingen veel omslachtiger. Bij een bandenwissel moet de motor terug worden ingesteld. Een elektrische fiets met achterwielmotor is veel zwaarder.

Een elektrische fiets kiezen met een goede batterij

De batterij is uiteraard een belangrijk onderdeel van je elektrische fiets. De actieradius van een elektrische fiets is afhankelijk van de sterkte en de kwaliteit van je batterij. Andere factoren zijn:

  • Bandenspanning
  • Windsnelheid
  • Temperatuur
  • Stoppen en starten
  • De staat van het wegdek
  • Het gewicht van de fiets en van de bestuurder.

De levensduur van een batterij bedraagt ongeveer vier jaar. Een nieuwe batterij kost tussen de 300 en de 600 euro.

Drie soorten batterijen voor je elektrische fiets

De Nikkel- cadmium batterij

Deze batterijen van de eerste generatie vinden we nog veel terug in elektrische fietsen. Als je deze batterij oplaadt voor hij volledig is leeggereden verliest ze snel van haar vermogen.

De Nikkel- metaalhydroxide batterij

Zijn relatief zwaar en hebben last van zelfontlading. Dat betekent dat hun beschikbare vermogen vermindert als je niet fietst. Deze batterijen hebben een groot vermogen. Je moet ze niet altijd volledig leeg rijden voor je ze mag opladen.

De Lithium Ion Accu

Een lithium Ion Accu weegt opmerkelijk minder en hebben een groter vermogen en actieradius. Je kunt deze batterijen steeds opladen, ook voor korte beurten, zonder de batterij negatief te beïnvloeden. Wanneer je niet over een stopcontact beschikt waar je de E- bike plaatst, is het verstandig om een model te kiezen met een verwijderbare batterij. Zo kun je ze binnenshuis opladen.

De sensoren

Bij elektrische fietsen worden drie soorten sensoren gebruikt. Ze bepalen hoeveel kracht er moet worden bijgegeven als je fietst. Tijdens een testrit herken je de sensor die het best bij je past.

De Rotatiesensor

Bepaalt hoeveel kracht er moet worden bijgegeven door je trapfrequentie.

De Trapkrachtsensor

Meet de werkelijke kracht waarmee je duwt. Op basis geeft de sensor min of meer energie bij. Op basis van het gekozen fietsprogramma bepaalt deze sensor hoeveel kracht er moet worden bijgegeven.

De Snelheidssensor

Wordt alleen gemonteerd in combinatie met een trap- of een rotatiesensor. De snelheidssensor voorkomt dat er bijstand wordt geleverd bij snelheden hoger dan 25 kilometer per uur.

De remmen

Met elektrische fietsen worden makkelijk hoge snelheden. Een E- bike met hydraulische remmen is dan ook een uitstekende keuze. Je hebt hierbij de keuze tussen:

Hydraulische velgremmen

Waarbij wordt geremd via remblokjes op de velg. Zowel de velg als de remblokjes verslijten en vragen dus regelmatig een aangepast onderhoud. Veilig, eenvoudig en goedkoop systeem.

Hydraulische schijfremmen

Zijn efficiënter, kennen minder slijtage maar zijn ook duurder.

Een elektrische fiets koop je pas na een testrit

Voor een definitieve aankoop maak je best een testrit. Zo leer je het best of de fiets goed bij je past. Controleer tijdens deze proefrit zeker de kwaliteit van het display, het gewicht van de fiets, het aantal versnellingen en de plaats van de batterij.

Door Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.