Coaching in het primair onderwijs Coaching in het primair onderwijs verbetert niet alleen de kwaliteit van de leerkrachten, moor tegelijk ook van de leerlingen, het onderwijs en van de school zelf.
Spread the love

Coaching in het primair onderwijs begeleid een groep of individuele leerkrachten. Ze worden daarbij gecoacht door een ervaren coach.

Dat verbetert ongetwijfeld de vaardigheden van beginnende en onervaren leerkrachten. Die vaardigheden lopen sterk uiteen, van didactiek en communicatie, tot samenwerking en feedback.

Ervaren leerkrachten geven de coaching. Deze aanpak verbetert zowel de kwaliteit van de leerkrachten als die van de school.

Coaching van leerkrachten zorgt voor een win-winsituatie! 

Soorten coaching in het primair onderwijs 

Er zijn diverse vormen van coaching in het primair onderwijs. Dat gebeurt zowel individueel als in een groep. Effectief lesgeven hoort ook bij het takenpakket.

Het betreft dus een een- op- een- coaching die het individueel niveau van leerkrachten verbetert.

Coaching in het primair onderwijs zowel individueel als in groep

Deze coaching verloopt dus zowel individueel als in een groep. Dit kunnen leerkrachten van dezelfde school of uit van hetzelfde vakgebied zijn.

Videocoaching

Videocoaching filmt leerkrachten tijdens het les geven. Daarna volgt een grondige evaluatie.

Bij peercoaching coachen ervaren leerkrachten beginnende leerkrachten. Reflectiegesprekken en intervisie maken er ook deel van uit.  

Voordelen van coaching in het primair onderwijs 

Coaching bevorderd zowel de persoonlijke ontwikkeling van de leerkracht, als van de leerlingen.

Hun leerprestatie worden namelijk positief beïnvloed. Coaching vergroot de tevredenheid van de leerkrachten, waardoor ze langer actief blijven in het onderwijs.

Hoe coaching bijdraagt aan de ontwikkeling van leerlingen 

De verhoogde kwaliteit van het onderwijs stimuleert de leerlingen. De kwaliteit wordt nog aanzienlijk verhoogd door persoonlijke begeleiding.

Leerkrachten krijgen meer inzicht en kennis over diversiteit. Bij gedragsproblemen is er tijdens de coaching extra aandacht voor pedagogie.

Dit helpt de leerlingen weer verder. Elke leerling wordt zo individueel benaderd. Kortom, coaching verbetert niet alleen de persoonlijke ontwikkeling van de leerkrachten, maar ook zeker die van de leerlingen. 

Door Redactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.