Besparen op voeding

Besparen op voeding en toch gezond eten

Spread the love

Besparen op voeding en toch gezond eten is best mogelijk. Door met onze eenvoudige tips rekening te houden tijdens je boodschappen kun je gemiddeld twintig procent en vaak meer besparen.

Op wat moet je letten om te besparen op voeding en toch gezond te eten?

Wil je gezond blijven eten en toch besparen op je dagelijkse voeding? Dat is voor velen niet makkelijk, ook nu de prijzen van zowel energie als van voeding pijlsnel blijven stijgen en hun hoog prijzenniveau blijven handhaven. Gezonde voeding zou een basisrecht moeten zijn, maar vaak zien we dat ongezonde voeding in de supermarkt voordeliger is. Met deze eenvoudige tips is het alvast makkelijker om ook te besparen op voeding. 

Maak een boodschappenlijstje

Alvast één gouden regel: doe nooit boodschappen zonder boodschappenlijstje. Zo koop je minder snel wat je eigenlijk niet direct nodig hebt. Controleer eerst wat je nog in voorraad hebt. Maak daarmee een menu voor de eerstvolgende dagen. Noteer daarna wat je nog nodig hebt om je weekmenu te vervolledigen, mét de hoeveelheden. Retailers controleerden onze winkelkarren en stelden vast dat diegenen die winkelen mét een boodschappenlijst tot tien kilo minder voedsel per persoon verspillen dan zij die geen boodschappenlijst opstellen.

Besparen op voeding: Alle dagen vlees eten is niet nodig

Vlees neemt ongetwijfeld de grootste hap uit je budget. Maar het is niet nodig om dagelijks vlees te eten, integendeel. Minder vlees en bewerkt vlees als broodbeleg is zelfs beter voor je gezondheid. Vervang daarom minstens eenmaal per week vlees door bijvoorbeeld peulvruchten zoals bruine of witte bonen, kikkererwten en linzen. Peulvruchten zijn veel goedkoper dan vlees en rijker aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. En ook eieren en ongezouten, niet geroosterde en ongebrande pinda’s zijn voordelige én gezonde vleesvervangers.

Besparing op voeding met ongesneden groenten

Koop een volledige bloemkool, een pak wortels of een zakje uien in plaats van vooraf gesneden groenten. Een volledige bloedkool eet je vaak meerdere keren. Dat is met vooraf gesneden groenten niet het geval. Bovendien blijft een kool langer goed dan vooraf gesneden groenten. Met ongesneden groenten verspil je veel minder.

Seizoensgroenten van eigen bodem

Geef altijd de voorkeur aan seizoensgroenten en fruit van een lokale teler. Zo kun je ook heel wat besparen door het uitsparen van de transportkosten en zul je minder verspillen.

Vergelijk de prijzen en aanbiedingen in de supermarkt

Vergelijk wekelijks de prijzen en de leukste aanbiedingen van de verschillende supermarkten. Heb daarbij de meeste aandacht voor die producten die je het vaakst gebruikt zoals brood, aardappelen, rijst, pasta, zuivel, verse groenten en fruit. De prijzen van voeding dalen ook naarmate hun houdbaarheidsdatum kortbij komt. Ze zijn dan nog altijd bruikbaar, zelfs als die houdbaarheidsdatum enkele dagen is verstreken.

Huismerken

Besparen op voeding doe je zeker door meer huismerken in plaats van A- merken of merkproducten te kopen. Vaak is er zelfs geen verschil in kwaliteit tussen huis- en A- merken.

Besparen op voeding door op de markt te kopen

Je kunt verrassend veel besparen op voeding en op andere producten door op de markt te kopen.  Verse producten en vooral groenten en fruit zijn niet alleen goedkoper, maar vooral veel gezonder Koop tegen sluitingstijd, dan geniet je vaak van extra korting. En koop ook hier nooit meer dan je echt nodig hebt.

Extra tips om te besparen op voeding

Ook met deze tips kun je extra besparen op voeding:

  • Diepvriesgroenten: deze zijn goedkoper even gezond dan verse groenten
  • Drink gezond: drink water, koffie of thee in plaats van frisdrank. Frisdrank is niet alleen veel duurder, maar ook ongezonder en vaak oorzaak van overgewicht
  • Gezonde tussendoortjes: heb je honger tussen de maaltijden? Kies dan voor een gezond tussendoortje zoals groenten of een stuk fruit, een handjevol onbewerkte noten of een portie magere yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr
  • Winkel één keer per week: en neem altijd een boodschappenlijst mee
  • Koop grotere hoeveelheden wanneer iets goedkoper is: staat het wc-papier in de aanbieding? Koop dan voor enkele maanden. Dat doet je de komende maanden extra besparen
  • Doe zoveel mogelijk alleen boodschappen: en zeker zonder kinderen. Dat doet je besparen op snoep, koekjes, gebak en chips
  • Gooi nooit restjes weg: gebruik die de volgende dag 

 

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.